Kokemuksia varhennetusta kielenoppimisesta vuoropäiväkodissa

Moomin Language School on tullut minulle tutuksi työskennellessäni varhaiskasvatuksen opettajana
vuoropäiväkodissa 0-5-vuotiaiden sisarusryhmissä. Mielestäni MLS antaa paljon mahdollisuuksia oppimisen osa-alueiden toteuttamiseen ja mahdollistaa hyvin helposti kokopäiväpedagogiikan toteutumiseen vuoropäiväkodin arjessa.

Pidän siitä, että MLS kehittää pelaamisen lomassa myös muita taitoja, kuin vain kielellisiä valmiuksia.
Erilaiset pelit vahvistavat muun muassa hienomotorisia taitoja, silmän ja käden yhteistyötä, sekä
matemaattisia valmiuksia. Sovelluksen vahvuuksia on myös peliajan rajaaminen noin 10 minuuttiin.
Rajauksen avulla on helppo totutella kouluakin varten, että tehdään nämä tietyt tehtävät, eikä jäädä
roikkumaan ruudun ääreen liian pitkäksi aikaa. Samalla lapsille tulee loistava tilaisuus odottaa omaa
vuoroa, sekä opetella antamaan vuoro seuraavalle.

MLS: a pelaamalla lapset motivoituvat englannin kielen opetteluun. Kun kiinnostus englannin kieltä kohtaan oli pelaamisen kautta syttynyt, oli helppoa ujuttaa arkeen myös englanninkielisiä lastenlauluja ja
esimerkiksi siirtymillä laskea englanniksi, montako meitä on paikalla. Englannin kielen oppiminen sai lapset kiinnostumaan myös muista vieraista kielistä. Otimmekin pieniä kielisuihkuja myös venäjän kieleen,
esimerkiksi nimeämällä toiminnan lomassa värejä sekä suomeksi että venäjäksi.

Osalla lapsista motivaatio vieraan kielen oppimiseen oli hyvinkin vahva. Ryhmässäni oli lapsi, joka oli
pienestä pitäen harrastanut jääkiekkoa. Liikunnallinen poika paljasti kerran pelihetken päättyessä
haaveensa: pelata joskus NHL:ssä. Samalla hän pohti, miten hyvä juttu on harjoitella englantia MLS:n avulla, että hän pärjää sitten rapakon takana peliurallaan. Kannustin lasta kielen opetteluun, ja hymyillen pyysin häntä sitten lähettämään liput matsiin, tulen varmasti silloinkin kannustamaan häntä.

Katja Penttinen
varhaiskasvatuksen palvelusuunnittelija Liperistä